STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1 W ŻORACH 

PODSTAWY PRAWNE

§ 1

Funkcjonowanie Zespołu Szkół nr 1 w Żorach opiera się w szczególności na następujących aktach prawnych:

1) ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
2) ustawie z dnia 8 stycznia 1999 r. – przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz.U. nr 12 z 1999 r., poz. 96 z późn. zm.),
3) ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155 z 1998 r., poz.1014 z późn. zm.),
4) uchwale nr 590/XLVI/02 Rady Miasta Żory z dnia 31 stycznia 2002 r. w sprawie przekształcenia szkół ponadpodstawowych wchodzących w skład Zespołu Szkół nr 1 z siedzibą w Żorach, os. Księcia Władysława, w szkoły ponadgimnazjalne,
5) uchwale nr 227/XVIII/04 Rady Miasta Żory z dnia 25.03.2004 r. w sprawie likwidacji z dniem 31 sierpnia 2004 r. szkół ponadpodstawowych,
6) uchwale Nr 228/XVIII/04 Rady Miasta Żory z dnia 25.03.2004 r. w sprawie ustalenia planu sieci szkół ponadgimnazjalnych tworzonych z dniem 1 września 2004 r.
Nowe rozp.

OGÓLNE INFORMACJE O ZESPOLE SZKÓŁ NR 1

§ 2

1. Szkoła nosi nazwę Zespół Szkół nr 1 z siedzibą w Żorach, os. Księcia Władysława, nazywany dalej „Zespołem”.
2. Organem prowadzącym Zespół jest Miasto na prawach powiatu Żory.
3. Organem sprawującym nadzór nad Zespołem jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
4. W skład Zespołu wchodzą następujące szkoły:
a) Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 1,
b) Technikum Nr 3,
c) Technikum Uzupełniające nr 2,
d) Technikum Uzupełniające nr 2 dla Dorosłych,
e) Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Dorosłych,
f) Gimnazjum dla Dorosłych,
g) Szkoła Policealna nr 3.
5. Szkoły wymienione w ust. 4 pkt. „a” do „g” są szkołami ponadgimnazjalnymi i posiadają własne statuty określające cykle kształcenia i szczegółowe informacje o ich funkcjonowaniu. Szkoły te są szkołami stacjonarnymi.
6. Zespół używa pieczęci: Zespół Szkół nr 1
44-240 Żory
os. Księcia Władysława
7. Szkoły wchodzące w skład Zespołu używają pieczęci określonych w ich statutach.
8. Zespół i wchodzące w jego skład szkoły są jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów ustawy wymienionej w § 1 pkt.3.

CELE I ZADANIA

§ 4

Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
oraz przepisach wydanych na ich podstawach, w szczególności:

1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,
3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków uczniów/słuchaczy i wieku uczniów/słuchaczy,
4) sprawuje opiekę nad uczniami/słuchaczami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
5) umożliwia uczniom/słuchaczom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej,
6) udziela uczniom/słuchaczom pomocy psychologicznej i pedagogicznej (m. in. praca pedagoga szkolnego),
7) może organizować opiekę nad uczniami/słuchaczami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły poprzez organizowanie oddziałów i zaplecza warsztatowego,
8) może umożliwić realizację indywidualnych programów nauczania oraz ukończenie szkoły w skróconym terminie,
9) rozwija uzdolnienia, talenty i zainteresowania uczniów/słuchaczy na zajęciach pozalekcyjnych z różnych dziedzin, organizowanych zgodnie z oczekiwaniami uczniów/słuchaczy i rodziców.

§ 5

Cele i zadania wyszczególnione w ustawie o systemie oświaty i wydanych aktów wykonawczych oraz w § 4 statutu – Zespół realizuje poprzez:

1) przestrzeganie w pracy szkoły założeń podstawowych i celów wychowawczych opartych na wartościach ogólnoludzkich,
2) prawidłową organizację i prowadzenie lekcji z poszczególnych przedmiotów, zgodnie z zatwierdzonymi przez MEN programami i planami nauczania,
3) prowadzenie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych w różnych formach (zajęcia wyrównawcze, koła sportowe, zainteresowań, kursy),
4) działalność organizacji uczniowskich,
5) działalność rady rodziców wspierającej poczynania szkoły oraz sponsorów i przyjaciół szkoły (pomoc finansowa, prace społeczne),
6) prawidłowe organizowanie wycieczek szkolnych – przedmiotowych i krajoznawczo-turystycznych zgodnie z regulaminem wycieczek,
7) indywidualizacja procesu nauczania oraz otoczenie opieką uczniów/słuchaczy niesprawnych fizycznie (program pracy z tymi uczniami/słuchaczami opracowuje pedagog szkolny). Na wniosek rady pedagogicznej szkoła może utworzyć oddziały integracyjne (w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę),
8) prawidłowa praca z uczniem/słuchaczem zdolnym, który może ukończyć szkołę w skróconym czasie według indywidualnego toku nauczania określonego odpowiednim zarządzeniem,
9) współpraca dyrekcji szkoły z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Komendą Miejską Policji i Sądem Rejonowym oraz innymi organizacjami wspierającymi działania szkoły,
10) udział uczniów/słuchaczy, nauczycieli i rodziców w imprezach kulturalno-rozrywkowych, sportowych i rekreacyjnych organizowanych na terenie miasta i szkoły przez MOK, Bibliotekę Publiczną, MOSiR, TKKF, TMMŻ i inne organizacje (instytucje), których działalność sprzyja i wspiera realizację celów i zadań szkoły,
11) w trakcie nauki teoretycznej i praktycznej należy zadbać o kształtowanie pozytywnych cech dobrego pracownika danego zawodu, według kryteriów opracowanych przez nauczyciela przedmiotu zawodowego, w porozumieniu z kierownikiem ds. praktycznej nauki zawodu,
12) umożliwienie uczniom/słuchaczom należącym do mniejszości narodowych podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,
13) umożliwienie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości religijnej, poprzez organizowanie w ramach planu zajęć szkolnych nauki religii i etyki dla uczniów, których rodzice (opiekunowie prawni) wyrażą takie życzenie i uczniów pełnoletnich, którzy sami decydują o uczęszczaniu na religię,
14) realizacja szczegółowych zadań wychowawczych prowadzona będzie według PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY, a przedsięwzięcia profilaktyczne określa PROGRAM PROFILAKTYCZNY SZKOŁY.
Programy te uwzględniają i mają znaczący wpływ na wszechstronny rozwój uczniów/słuchaczy. W tworzeniu i bieżącej aktualizacji tych programów uczestniczą na różnych prawach: Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski.

§ 6

Nauczyciel i inne upoważnione przez dyrektora Zespołu osoby prowadzące zajęcia w Zespole (imprezy sportowe i kulturalne) i poza budynkiem szkolnym, są zobowiązane do wykonywania zadań opiekuńczych szkoły, z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 7

1. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały cykl nauczania.
3. Przy powierzaniu stanowisk wychowawców klas, dyrektor Zespołu kieruje się opinią i uwagami wysuwanymi przez:
a) Radę Rodziców,
b) zebranie ogólne rodziców danej klasy,
c) Samorząd Uczniowski,
d) Radę Pedagogiczną.
4. W razie co najmniej czterotygodniowej nieobecności wychowawcy i jego deklaracji o dalszej nieobecności, dyrektor Zespołu ma prawo powierzyć obowiązki wychowawcy innemu nauczycielowi za jego zgodą i przy pozytywnej opinii podmiotów wychowawczych (organów szkoły) wymienionych w ust. 3.
5. W razie opinii negatywnej i uwag krytycznych organów szkoły wymienionych w ust. 3, dyrektor Zespołu dokonuje zmiany obsady wychowawcy danej klasy. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
6. Wychowawca klasy ma prawo złożyć dyrektorowi Zespołu wniosek o odwołanie go z funkcji wychowawcy klasy.
7. Wszelkie zmiany na stanowiskach wychowawcy klasy podlegają zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną, której dyrektor Zespołu przedkłada odpowiednie wnioski dotyczące obsady wychowawstw w danym roku szkolnym.
8. Uprawnienia wychowawcy:
a) współdecyduje z samorządem klasy i rodzicami (opiekunami) uczniów/słuchaczy o programie wychowawczym na dany rok szkolny,
b) ustala ocenę z zachowania swoich wychowanków,
c) wnioskuje do dyrektora szkoły we wszystkich sprawach dotyczących jego wychowanków.

ORGANY SZKOŁY

§ 8

Organami Zespołu są:

1) dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Uczniowski,
4) Rada Rodziców.

§ 9

Kompetencje organów Zespołu:

1. Dyrektor Zespołu w szczególności:
a) kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami/słuchaczami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d) realizuje uchwały rady rodziców oraz rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
e) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
f) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
g) może, w drodze decyzji, skreślić ucznia/słuchacza z listy uczniów/słuchaczy, w przypadkach określonych w statucie szkoły; skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego,
h) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,
i) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,
j) w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz powiatowym urzędem pracy, może zmieniać lub wprowadzać nowe zawody lub profile kształcenia zawodowego, w których kształci szkoła,
k) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

2. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły lub placówki i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcia. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki. Organizację działania Rady Pedagogicznej określa „Regulamin działalności Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół nr 1”:
a) do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- zatwierdzenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i przeprowadzania egzaminów sprawdzających, poprawkowych i klasyfikacyjnych, który stanowi integralną część niniejszego statutu,
- zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów/słuchaczy,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
b) do kompetencji opiniodawczych należy:
- organizacja pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- propozycje dyrektora Zespołu dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,

c) ponadto Rada Pedagogiczna:
- przygotowuje projekt statutu Zespołu Szkół nr 1, bądź projekt jego zmian
(nowelizacje). Rada Pedagogiczna po konsultacji projektu statutu (lub jego zmian) z organami szkoły – uchwala go,
- może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w szkole. Organ prowadzący szkołę (albo dyrektor – w odniesieniu do innych nauczycieli pełniących funkcje kierownicze w szkole) jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały Rady Pedagogicznej,
- podejmuje decyzje w innych sprawach przewidzianych w zarządzeniach władz oświatowych i samorządowych.
- uczestniczy w tworzeniu i bieżącej aktualizacji PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY oraz ich bieżącej realizacji.

3. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie/słuchacze poszczególnych typów szkół wchodzących w skład Zespołu:
a) zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów/słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym,
b) organy samorządu uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów/słuchaczy. Ich cele działania, tryb powołania, organizację pracy określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego”,
c) Samorząd Uczniowski w szczególności:
- opiniuje pracę ocenianych nauczycieli,
- reprezentuje interesy uczniów/słuchaczy w zakresie:
1) oceniania, klasyfikowania i promowania,
2) form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności,
- przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi Zespołu wnioski i opinie w zakresie praw uczniów/słuchaczy, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
2) prawo do organizacji życia szkolnego,
3) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
4) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem Zespołu,
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
6) prawo udziału w posiedzeniach komisji decydującej o przyznaniu stypendiów, nagród i innych form wyróżniania uczniów za bardzo dobrą naukę i wzorowe zachowanie,
- uczestniczy w tworzeniu i bieżącej aktualizacji PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY oraz ich bieżącej realizacji,
d) Samorząd Uczniowski (jego przewodniczący) może posługiwać się pieczątką podłużną o treści: „Samorząd Uczniowski Zespołu Szkół nr 1 w Żorach os. Księcia Władysława”.

4. Rada Rodziców stanowi samorządną reprezentacją rodziców uczniów i uchwala regulamin swojej działalności. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad klasowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców (opiekunów) uczniów danej klasy.
a) Rada Rodziców:
- występuje do Rady Pedagogicznej i dyrektora Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
- udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
- udziela uczniom/słuchaczom niezamożnym wsparcia materialnego,
- działa na rzecz stałej poprawy bazy,
- pozyskuje środki finansowe w celu wsparciu działalności szkoły,
- współdecyduje o formach pomocy młodzieży, która jej potrzebuje,
- współuczestniczy w opracowaniu i realizacji PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY,
- deleguje swoich przedstawicieli do składu komisji konkursowej na stanowisko dyrektora Zespołu,
- wnioskuje do dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczycieli zatrudnionych w Zespole,
- występuje do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły,
- uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczy szkoły (obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów/słuchaczy, realizowane przez nauczycieli) ora z program profilaktyki (dostosowany do potrzeb środowiska szkolnego, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów/słuchaczy, nauczycieli i rodziców); jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego szkoły lub programu profilaktyki, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny; program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną,
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
b) szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który ustala miedzy innymi:
- kadencję, tryb, powołanie i odwołanie Rady Rodziców,
- organy rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
- tryb podejmowania uchwał,
- zasady wydatkowania funduszy.

§ 10

1. Organy Zespołu działają zgodnie z opracowanymi przez siebie programami (planami, harmonogramami) działania na dany rok lub lata.
2. O swoich działaniach informują się wzajemnie:
a) na posiedzeniach Rady Pedagogicznej (dwa razy w roku szkolnym),
b) na zebraniach swoich przedstawicieli zwołanych na prośbę dyrektora,
c) poprzez udział dyrektora Zespołu w zebraniach organów szkoły (Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski).
3. Przedstawiciele Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego mogą być zapraszani na posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu.
4. Sposób rozwiązywania sporów pomiędzy organami Zespołu:
a) w razie zaistnienia sytuacji konfliktowej wewnątrz szkoły pomiędzy organami Zespołu przyjmuje się następujący tryb postępowania:
- Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców ma prawo złożyć pisemne zażalenie do dyrektora Zespołu, jeżeli ich uprawnienia nie są w działalności szkoły respektowane,
- dyrektor Zespołu powołuje komisję nadzwyczajną do rozpatrzenia danego sporu lub zbadania sytuacji konfliktowej,
- komisja przedstawia swoje spostrzeżenia i wnioski stronom konfliktu,
- dyrektor Zespołu poprzez prowadzone negocjacje dąży do rozwiązania konfliktu,
- w przypadku konfliktu personalnego dyrektor Zespołu zwołuje w trybie nadzwyczajnym zebranie ogólne danego organu szkoły i przedstawia wnioski, które zmierzają do wygaszenia konfliktu (propozycje mogą dotyczyć zmian personalnych w układach danego organu szkoły).
5. Organy szkoły wymienione w § 8 współdziałają ze sobą zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

§ 11

1. Na podstawie odrębnych przepisów szczególnych i w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół, powołuje się stanowiska: wicedyrektora oraz inne według potrzeb Zespołu.
2. Osoby powołane na stanowiska wymienione w ust.1 wykonują zadania zgodnie z określonym zakresem czynności służbowych, w oparciu o odrębne przepisy.

§ 12

1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów na zebraniach ogólnych, klasowych i w kontaktach (rozmowach) indywidualnych z rodzicami – dyrektor, wicedyrektorzy, nauczyciele, pedagog szkolny informuje rodziców o:
a) zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i Zespole,
b) przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych (i sposobie ich przeprowadzania),
c) nowych kierunkach i zmianach w oświacie i możliwościach dalszego kształcenia uczniów/słuchaczy,
d) o różnych formach i celach pracy dydaktyczno-wychowawczej ujętych w corocznym planie pracy Zespołu,
e) potrzebach finansowych Zespołu związanych z zakupem pomocy naukowych i dostosowaniem pomieszczeń szkoły do nowoczesnych urządzeń wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczą,
f) przeprowadzonym wewnętrznym mierzeniu jakości pracy szkoły.
2. Rodzice mają prawo do:
a) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat ucznia, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności w nauce,
b) uzyskania informacji, na dwa tygodnie przed konferencją klasyfikacyjną, o zagrożeniu ocenami niedostatecznymi z przedmiotów nauczania oraz naganną oceną z zachowania i nieklasyfikowaniem,
c) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci poprzez działalność pedagoga szkolnego i wychowawców klas, ujętą w corocznym planie pracy Zespołu,
d) brania udziału (za zgodą dyrektora Zespołu) w niektórych lekcjach i godzinach wychowawczych, a także w przeprowadzanych egzaminach sprawdzających i klasyfikacyjnych,
e) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Zespołu.

ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ

§ 13

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 14

1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu Szkół nr 1 jest oddział złożony z uczniów/słuchaczy, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Nauczyciel wybiera program nauczania oraz podręcznik i następnie przedstawia swoje propozycje Radzie Pedagogicznej.
3. Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców podejmuje uchwałę, w której ustala zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników do 15 czerwca.
4. Szkolny zestaw podręczników składa się nie więcej niż z trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych. W klasach, w których realizuje się program rozszerzony, szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników do każdego zakresu kształcenia z danych zajęć edukacyjnych.
5. Dyrektor Zespołu najpóźniej 15 czerwca podaje do publicznej wiadomości informacje o szkolnym zestawie programów nauczania i szkolnym zestawie podręczników, które mają obowiązywać w szkole w danym etapie edukacyjnym.
6. Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje w danym etapie edukacyjnym przez 2 do 4 lat w zależności od planu nauczania. W tym czasie zmiany w zestawie mogą być wprowadzone w uzasadnionych przypadkach przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców wyłącznie z początkiem roku szkolnego.
7. Dyrektor Zespołu podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.

§ 15

Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora
Zespołu, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 16

1. Podstawową formą pracy Zespołu Szkół nr 1 są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Rada Pedagogiczna Zespołu może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa), zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

§ 17

1. Rada Pedagogiczna zatwierdza wnioski dyrektora Zespołu dotyczące podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez Zespół oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.
2. W przypadkach uzasadnionych brakami w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, dopuszcza się możliwość podziału na grupy także na zajęciach języka polskiego i matematyki.

§ 18

1. Niektóre zajęcia obowiązkowe np.: dodatkowe zajęcia dydaktyczne, praktyczna nauka zawodu, przysposobienie obronne, zajęcia specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjny w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych, a także podczas wycieczek, obozów szkoleniowych i wyjazdów.
2. Czas trwania zajęć wymienionych w ust.1 ustala się zgodnie z § 16 ust.2 lub 3 statutu.
3. Zajęcia, o których mowa w ust.1 są organizowane w ramach posiadanych przez Zespół środków finansowych.
4. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu Zespołu nie może być niższa niż 10 uczniów/słuchaczy. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
5. Szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne zgodnie z potrzebami uczniów/słuchaczy w miarę posiadanych środków przeznaczonych na ten cel przez organ prowadzący szkołę.

§ 19

Organizacja praktycznej nauki zawodu

1. Celem praktycznej nauki zawodu jest przygotowanie uczniów/słuchaczy szkół zasadniczych i średnich zawodowych dla młodzieży i dla dorosłych do sprawnego wykonywania zawodu w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie.
2. Praktyczna nauka zawodu jest zorganizowana jako zajęcie praktyczne i praktyki zawodowe.
3. Okres prowadzenia zajęć praktycznych i praktyk zawodowych z cyklu nauczania oraz zakres zdobywanych umiejętności określają ramowe plany nauczania oraz podstawa programowa kształcenia w zawodzie.
4. Praktyczna nauka zawodu realizowana jest w:
- warsztatach szkolnych,
- pracowniach szkolnych
- przedsiębiorstwach, zakładach i instytucjach państwowych,
- jednostkach organizacyjnych osób prawnych i fizycznych, zwanych dalej "zakładami pracy".
5. Podstawą organizowania praktycznej nauki zawodu uczniów poza warsztatami danej szkoły jest umowa między szkołą a zakładem pracy bądź inną szkołą prowadzącą warsztaty.
6. Praktyczna nauka zawodu młodocianych pracowników, zwanych dalej "młodocianymi", jest organizowana przez zakłady pracy, które zawarły z nimi umowę o pracę w celu nauki zawodu.
7. Dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników w zakresie kształcenia zawodowego odbywa się w formie kursów.
8. Czas trwania praktycznej nauki zawodu uczniów i młodocianych w wieku do lat 16 nie może przekraczać 6 godzin na dobę, a uczniów/słuchaczy i młodocianych powyżej 16 lat nie może przekraczać 8 godzin na dobę.
9. W przypadkach szczególnie uzasadnionych organizacją praktycznej nauki zawodu dopuszcza się możliwość zwiększenia dziennego wymiaru czasu tej nauki dla uczniów/słuchaczy powyżej 18 roku życia, nie dłużej jednak niż do 12 godzin na dobę, z zachowaniem tygodniowego wymiaru czasu nauki określonego w planie nauczania.
10. Przebieg realizacji programu praktycznej nauki zawodu podlega udokumentowaniu w dokumentacji przebiegu nauczania.
11. Zajęcia praktyczne z uczniami prowadzą nauczyciele praktycznej nauki zawodu.
12. Zajęcia praktyczne mogą także być prowadzone przez właścicieli i pracowników zakładów pracy posiadających uprawnienia zgodnie z odrębnymi przepisami.
13. W warsztatach i pracowniach szkolnych zajęcia praktyczne z uczniami i młodocianymi prowadzą nauczyciele praktycznej nauki zawodu.
14. Zajęcia praktyczne młodocianych i uczniów/słuchaczy organizowane w zakładach pracy mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupach.
15. Zajęcia praktyczne z uczniami/słuchaczami i młodocianymi organizowane w warsztatach i pracowniach szkolnych są prowadzone w grupach. Liczbę młodocianych lub uczniów/słuchaczy w grupach określa dyrektor szkoły.
16. Praktyki zawodowe uczniów/słuchaczy w zależności od wymagań programowych mogą być organizowane w czasie roku szkolnego i podczas ferii letnich.
17. Opuszczone zajęcia praktyczne i praktyki uczeń/słuchacz ma obowiązek odpracować.
18. Po zakończeniu praktyki zawodowej zakład pracy potwierdza jej odbycie w prowadzonej przez ucznia/słuchacz dokumentacji praktyki wraz z oceną wyników uzyskanych przez ucznia/słuchacza.
19. Szkoły wspólnie z zakładami pracy zapewniają opiekę wychowawczą uczniom/słuchaczom i młodocianym odbywającym praktyczną naukę zawodu w zakładach pracy.
20. W okresie odbywania praktycznej nauki zawodu w zakładach pracy uczniowie/słuchacze są zobowiązani stosować się do obowiązującego w tych zakładach porządku i regulaminu. W razie naruszenia przez ucznia/słuchacza obowiązującego porządku i regulaminu zakład pracy niezwłocznie powiadamia o tym szkołę.
21. Obowiązki ucznia/słuchacza dotyczące zachowania się w warsztatach i pracowniach szkolnych:
- punktualnie uczęszczać na zajęcia,
- posiadać odzież roboczą ustaloną przez prowadzących zajęcia,
- przestrzegać przepisów BHP i ppoż.,
- dbać o powierzony sprzęt i narzędzia,
- nie przywłaszczać sobie przedmiotów będących cudzą własnością,
- nie oddalać się samodzielnie z miejsca praktyki,
- nie palić tytoniu i nie pić alkoholu,
-miejsce pracy oraz pomieszczenia socjalne utrzymywać w czystości.

§ 20

Zespół Szkół nr 1 przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne
(nauczycielskie), na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Zespołu lub za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 21

1. Funkcję biblioteki Zespołu pełni, zgodnie z decyzją Urzędu Miasta, Filia nr 1 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Żorach.
2. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. Konsultacje w tej sprawie i stosowne ustalenia prowadzą i podejmują decyzje - dyrektor Zespołu i kierownik biblioteki.
3. Postanowienie zawarte w ust.2 dotyczy także gromadzenia zbiorów, które są przydatne w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych Zespołu.

§ 22

Do realizacji celów statutowych, szkoła powinna posiadać odpowiednie pomieszczenia, zgodnie z art.67 ust.1 ustawy o systemie oświaty, a ponadto w miarę możliwości:
1) pomieszczenia dla działalności Samorządu Uczniowskiego, sklepiku i świetlicy szkolnej,
2) gabinet pielęgniarki szkolnej,
3) gabinet terapii pedagogicznej,
4) archiwum,
5) szatnie.

§ 23

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu, opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planach nauczania.
2. W arkuszu organizacji Zespołu zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Zespołu dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć.

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 24

1. W Zespole Szkół nr 1 zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
3. Szczegółowy zakres czynności dla pracowników administracji i obsługi sporządza dyrektor. Pracownicy administracji i obsługi zobowiązani są w szczególności do:
a) rzetelnego i efektywnego wykonywania pracy zgodnie z przydziałem czynności,
b) przestrzegania ustalonego czasu i porządku pracy,
c) dokładnego i sumiennego wykonywania poleceń przełożonych, wynikających z umowy o pracę,
d) przejawiania należytej dbałości o urządzenia i materiały stanowiące własność Zespołu,
e) przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów p.poż.,
f) podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenia umiejętności pracy,
g) dbałości o czystość i porządek na stanowisku pracy.

§ 25

1. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia/słuchacza i własnej.
2. Nauczyciel w swoich działaniach ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów/słuchaczy, troską o ich zdrowie i bezpieczeństwo w czasie zajęć lekcyjnych, dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych, zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach i innych zajęciach organizowanych przez niego lub szkołę, a także szanowania godności osobistej ucznia/słuchacza.
3. Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
a) prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego,
b) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów/słuchaczy,
c) dbałość o pomoce naukowe i sprzęt szkolny,
d) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów/słuchaczy, ich zdolności oraz zainteresowań,
e) zachowanie bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów/słuchaczy oraz ich sprawiedliwego traktowania,
f) udzielanie pomocy uczniom/słuchaczom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
g) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swojej wiedzy,
h) zapewnienie uczniom/słuchaczom korzystającym z internetu bezpieczeństwa w sieci poprzez stosowanie na komputerach odpowiednich zabezpieczeń przed dostępem do treści niepożądanych.

§ 26

1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje, powołany przez dyrektora Zespołu, przewodniczący zespołu.
3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
a) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,
b) wspólne opanowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów/słuchaczy oraz sposobu badania wyników nauczania,
c) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla poszczególnych nauczycieli,
d) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
e) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

§ 27

1. W Zespole tworzy się, za zgodą organu prowadzącego, stanowisko pedagoga szkolnego.
2. Zakres zadań pedagoga szkolnego obejmuje:
a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych i psychofizycznych uczniów,
b) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy terapeutycznej potrzebującym tego uczniom,
c) udzielanie rożnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki,
d) organizowanie, prowadzenie i koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej,
e) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
f) przeprowadzanie działań o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym i resocjalizacyjnym,
g) udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci, organizowanie i prowadzenie pedagogizacji rodziców,
h) prowadzenie dokumentacji działalności na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
i) opracowanie na każdy rok szkolny ramowego planu pracy, zatwierdzanego przez dyrektora Zespołu po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
j) składanie pod koniec każdego semestru sprawozdań z realizacji zadań,
3. Pedagog szkolny może podejmować następujące formy działalności:
a) wywiady środowiskowe,
b) analiza dokumentacji szkolnej,
c) współpraca z placówkami oświatowymi, sądowymi, policją i - stosownie do potrzeb - innymi podmiotami.
4. Pedagog szkolny zwraca szczególną uwagę na przestrzeganie przez Zespół postanowień „Konwencji o prawach dziecka”. Zadania te, pedagog szkolny realizuje:
a) we współdziałaniu z dyrektorem Zespołu, nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką (higienistką) szkolną, organami Zespołu i instytucjami pozaszkolnymi,
b) we współpracy z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.

UCZNIOWIE/SŁUCHACZE ZESPOŁU

§ 28

1. Przyjęcie kandydatów do klasy pierwszej wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu następuje w drodze postępowania szkolnej komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej, powołanej przez dyrektora Zespołu. Tryb powołania komisji i zasady jej pracy określają odrębne przepisy.
2. O przyjęcie do klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych wchodzących w skład Zespołu mogą ubiegać się absolwenci gimnazjum. Rekrutacja do klas pierwszych Technikum nr 3 oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej odbywa się drogą elektroniczną.
3. O przyjęciu kandydatów do klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych decydują kryteria:
1) w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe - spełnienie wymagań zdrowotnych, potwierdzone zaświadczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie wydane na podstawie odrębnych przepisów.
2) suma punktów uzyskanych za:
a) wyniki egzaminu gimnazjalnego (maksymalnie 100 punktów – po 50 za każą część egzaminu), potwierdzone stosownym zaświadczeniem,
b) oceny na świadectwie ukończenia gimnazjum z następujących zajęć edukacyjnych:
dla kandydatów do ZSZ nr 1: język polski, matematyka, język obcy – dla wszystkich zawodów, a ponadto: fizyka z astronomią – dla zawodów: sprzedawca, mechanik pojazdów samochodowych, stolarz i klasa wielozawodowa; biologia dla zawodów: kucharz małej gastronomii, fryzjer, piekarz i cukiernik; dla kandydatów do Technikum nr 3: język polski, matematyka, język obcy – dla wszystkich zawodów, geografia dla zawodu technik handlowiec i technik obsługi turystycznej oraz biologia dla zawodu kucharz chemia - dla zawody technik usług fryzjerskich, technika - dla zawodu technik technologii odzieży,
c) osiągnięcia kandydata, wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum.
4. Oceny na świadectwie z przedmiotów wymienionych w ust. 3 pkt.2 lit. b). są przeliczane na punkty według poniższego zestawienia:

celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczajacy
19 16 13 9 3

5. Dla kandydatów zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu na podstawie odrębnych przepisów - kandydat uzyskuje dodatkową liczbę punktów za oceny z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych otrzymanych na świadectwie ukończenia gimnazjum..
6. Laureaci konkursów przedmiotowych organizowanych przez Śląskiego Kuratora Oświaty wymienionych w pkt. 7, laureaci konkursów przedmiotowych organizowanych przez Kuratorów Oświaty w innych województwach wymienianych w zasadach rekrutacji poszczególnych Kuratoriów Oświaty, laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz laureaci ogólnopolskiego konkursu historycznego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego” przyjmowani są do wybranej szkoły niezależnie od kryteriów podanych w ust. 3.
7. Osiągnięcia kandydatów, o których mowa w ust. 3 lit. c) są punktowane następująco:
a) ukończenie gimnazjum z wyróżnieniem - 5 pkt.,
b) udział w finale wojewódzkim konkursów przedmiotowych organizowanych przez Kuratorów Oświaty
- za jeden tytuł - 10 punktów
- za dwa i więcej tytułów – dodatkowo 2 punkty,
c) osiągnięcia sportowe, artystyczne (indywidualne lub zespołowe) lub konkursy inne, co najmniej na szczeblu powiatowym punktowane są następująco: I miejsce lub tytuł laureata – 5 pkt, II miejsce lub tytuł finalisty – 4 pkt, III miejsce lub wyróżnienie - 3 pkt,
d) za stałe zaangażowanie w pracę społeczną w charakterze wolontariusza – 2 pkt.

7a) Przy przyjmowaniu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, pierwszeństwo mają:
a) sieroty, osoby przebywajace w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,
b) kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki,
c) kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi mozliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,

7b) Kandydaci, którzy ukończyli szkołę za granicą, równorzędną polskiemu gimnazjum, przyjmowani są do szkoł ponadgimnazjalnej na podstawie świadectwa (zaświadczenia) uzyskanego za granicą i ostatniego świadectwa szklnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.

8. O przyjęcie do klasy pierwszej techników na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej mogą ubiegać się absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej, posiadający zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie, wydane na podstawie odrębnych przepisów.
9. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej technikum na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej decyduje łączna suma punktów uzyskanych za:
a) pozytywny wynik pisemnego egzaminu wstępnego z języka polskiego i matematyki lub rozmowy kwalifikacyjnej. Dyrektor Zespołu może odstąpić od przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, jakimi dysponują technika na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej.
b) Przeliczenie ocen ze świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej na punkty z matematyki, języka polskiego, języka obcego i zajęć praktycznych.
10. Liczba punktów możliwych do uzyskania w wyniku rozmowy kwalifikacyjnej wynosi od 0 do 20.
11. Oceny z egzaminu, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2) są przeliczane na punkty według następujących zasad:
celująca – 20
bardzo dobra –15
dobra –10
dostateczna - 5
dopuszczająca – 0
12. Laureaci turniejów dla uczniów szkół zasadniczych przyjmowani są do techników na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej niezależnie od kryteriów, o których mowa w ust. 2-5.
13. Pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej do innego technikum na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej zwalnia kandydata w całości lub części z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.
14. O formie rekrutacji w danym roku szkolnym (egzaminie wstępnym lub rozmowie kwalifikacyjnej) decyduje dyrektor Zespołu na 6 miesięcy przed terminem rekrutacji.
15. Podbudowy programowe szkół tworzących Zespół oraz warunki, jakie muszą spełniać kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej danego typu szkoły, określają statuty tych szkół.
16. Młodociani pracownicy skierowani do szkoły przez zakład pracy, zobowiązani są przedłożyć ponadto odpis umowy zawartej z zakładem pracy o zatrudnieniu w celu nauki zawodu lub zaświadczenie, że kandydat będzie zatrudniony w tym celu przed rozpoczęciem zajęć w danym roku szkolnym.
17. Liczba uczniów/słuchaczy przyjętych do danego typu szkoły uzależniona jest od liczby oddziałów, ustalonych na dany rok szkolny przez organ prowadzący.

§ 29

1. Uczeń/słuchacz ma prawo do:
a) informacji na temat zakresu wymagań oraz znajomości metod nauczania,
b) posiadania wiedzy na temat kryteriów oceniania z przedmiotów i z zachowania,
c) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę i poszanowanie jego godności,
d) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
e) swobody wyrażania myśli i przekonań, a w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) bezpiecznych warunków pobytu w szkole, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej,
h) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń, zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
i) korzystania z pomocy materialnej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
j) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach,
k) korzystania ze wszystkich innych praw określonych w Konwencji o Prawach
Dziecka.
2. Tryb składania skarg w przypadku nieprzestrzegania praw dziecka i ucznia:
a) w ciągu trzech dni od naruszenia prawa ucznia/słuchacza sam uczeń/słuchacz, pedagog szkolny, wychowawca klasy lub rodzic (opiekun prawny) mogą składać pisemne skargi na ręce dyrektora szkoły za pośrednictwem sekretariatu z odnotowaniem daty wpływu,
b) dyrektor rozpatruje skargę w ciągu 7 dni i udziela pisemnej odpowiedzi składającemu skargę,
c) w przypadku niezadowalającego wyjaśnienia składający skargę może się odwołać do rzecznika praw ucznia przy Śląskim Kuratorze Oświaty w Katowicach.
3. Uczeń/słuchacz ma obowiązek:
a) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,
b) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
c) przeciwdziałać wszystkim przejawom nieodpowiedzialności, marnotrawstwa i niszczenia mienia szkoły,
d) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
e) podporządkowywać się zaleceniom i zarządzeniom zwierzchnich organów szkoły,
f) szanować symbole szkoły i kontynuować szkolne tradycje,
g) dbać o piękno mowy ojczystej,
h) na terenie szkoły nosić legitymację uczniowską i okazać ją na żądanie pracownika szkoły,
i) nosić schludny strój oraz zmienne obuwie w postaci tenisówek lub trampek (zabrania się noszenia jaskrawych, wyzywających ubrań, zbyt krótkich spódnic i spodenek powyżej kolan, zbyt krótkich bluzek odsłaniających brzuch i plecy, bluzek z dużym dekoltem; zabrania się przychodzenia do szkoły z przesadnym makijażem; w przypadku stwierdzenia, że uczeń/słuchacz ubrany jest niewłaściwie za zgodą dyrektora szkoły może być odesłany do domu w celu zmiany ubioru, o zaistniałej sytuacji wychowawca klasy powiadamia rodziców (opiekunów) ucznia; na egzaminach maturalnym i zawodowym obowiązuje: garnitur dla chłopców, garsonka, kostium, biała bluzka dla dziewcząt - stosowny strój jest warunkiem dopuszczenia do udziału w egzaminie;
j) przestrzegać szkolnej procedury usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach lekcyjnych.
4. Procedura dotycząca zwalniania z zajęć lekcyjnych i usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach dydaktycznych:
1) Za terminowe rozliczanie uczniów z nieobecności odpowiedzialny jest wychowawca klasy.
2) Za rzetelne odnotowanie nieobecności ucznia na zajęciach dydaktycznych odpowiedzialny jest nauczyciel prowadzący zajęcia.
3) Rodzic zobowiązany jest do poinformowania osobiście lub telefonicznie wychowawcy klasy o nieobecności dziecka w szkole przekraczającej 5 dni nauki, nie później niż 3 dnia jego nieobecności. Poinformowanie telefoniczne o nieobecności nie jest równoznaczne z jej usprawiedliwieniem.
4) W przypadku niepoinformowania szkoły o nieobecności dziecka przekraczającej 5 dni nauki wychowawca ucznia zobowiązany jest do podjęcia działań mających na celu wyjaśnienie przyczyny tej nieobecności.
5) Uczeń/słuchacz jest zobowiązany do usprawiedliwienia nieobecności na pierwszej godzinie wychowawczej po powrocie do szkoły, jednak nie później niż w ciągu 7 dni.
6) W przypadku, kiedy uczeń/słuchacz przed upływem siedmiodniowego terminu usprawiedliwienia nieobecności ponownie jest nieobecny w szkole, wychowawca powinien podjąć działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn jego nieobecności.
7) Wychowawca nie ma obowiązku usprawiedliwiania nieobecności ucznia/słuchacza po upływie 7 dni od chwili jego powrotu do szkoły.
8) Nieobecność na lekcjach „środkowych” traktowana jest automatycznie jako ucieczka. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach, na pisemną prośbę rodziców, może być usprawiedliwiona.
9) W przypadku, kiedy uczeń opuścił w danym miesiącu bez usprawiedliwienia 15 godzin, wychowawca zobowiązany jest udzielić mu upomnienia i odnotować ten fakt w dzienniku oraz pisemnie powiadomić o tym rodziców. Jeśli takie nieobecności będą się powtarzały w kolejnych miesiącach wychowawca powinien podjąć działania egzekwujące systematyczny udział w zajęciach dydaktycznych (nagana dyrektora).
10) Ucznia z lekcji może zwolnić wychowawca klasy lub inny nauczyciel w przypadku przedstawienia wychowawcy pisemnego zwolnienia od rodzica, z rzeczowym uzasadnieniem zawierającym formułę: „Biorę odpowiedzialność za córkę/syna”, z wyraźnym podpisem i datą wystawienia. W uzasadnionych przypadkach wychowawca może zażądać od rodzica podania numeru telefonu, pod którym można go zastać i zweryfikować przedstawiane zwolnienie. Pełniący dyżur przedstawiciel kadry kierowniczej potwierdza na zwolnieniu zgodę na opuszczenie szkoły. Kopię takiego zwolnienia przechowuje się w sekretariacie szkoły.
11) Jednorazowe zwolnienie przedstawiane przez rodzica nie może przekroczyć 3 dni.
12) Nieobecność innego rodzaju, niż wyżej opisana, traktowana będzie jako ucieczka z lekcji i może być usprawiedliwiona na zasadach jak w pkt 8).
13) Wychowawca ma obowiązek do każdego 7 dnia kolejnego miesiąca wypełnić dokumentację w dzienniku dotycząca frekwencji klasy i poszczególnych uczniów/słuchaczy.
14) Na pisemną prośbę rodzica wychowawca, po dokładnym jej sprawdzeniu, może udzielić zgody na zwolnienie, nie więcej niż 15 minut przed dzwonkiem, ucznia/słuchacza dojeżdżającego spoza Żor. Zgoda taka udzielana jest na czas nie dłuższy niż I semestr i może być przedłużona na ponowną pisemną prośbę rodzica. Informacja taka zostaje umieszczona w dzienniku nie później niż do 30.09. danego roku, a w przypadku jej przedłużenia, w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia II semestru.
15) Na podstawie zaświadczenia lekarskiego uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego na pisemną prośbę rodziców złożoną w sekretariacie szkoły.
16) Zwolnienie i usprawiedliwienie nieobecności skutkuje po wyrażeniu na nie zgody przez dyrektora Zespołu.
17) Uczeń/słuchacz, który opuścił bez usprawiedliwienia 10 godzin lekcyjnych w danym miesiącu traci prawo do reprezentowania szkoły w zawodach sportowych, turniejach, konkursach, olimpiadach oraz do udziału w wycieczkach szkolnych na okres jednego miesiąca.
18) Wychowawca zobowiązany jest do natychmiastowego zgłoszenia u pedagoga ucznia, który opuścił bez usprawiedliwienia 30 godzin.
19) Usprawiedliwienia od rodziców, zwolnienia lekarskie (potwierdzone parafką rodzica) oraz prośby o zwolnienia z pojedynczych zajęć lekcyjnych wpisywane lub wklejane są do specjalnego zeszytu lub do zeszytu przedmiotowego z języka polskiego (ostatnie strony).
20) Zeszyt wspomniany w punkcie 19) - jest jedynym dokumentem, na podstawie, którego wychowawca może usprawiedliwiać nieobecności ucznia/słuchacza w szkole. Niedopuszczalne jest usprawiedliwianie nieobecności uczniów/słuchaczy na luźnych kartkach papieru przedstawianych przez uczniów/słuchaczy.
21) W przypadku zgubienia zeszytu wychowawca zobowiązany jest do zweryfikowania przez rodzica wszystkich dotychczas opuszczonych przez ucznia godzin i odnotowania tego w nowo założonym zeszycie.
22) Rodzice zobowiązani są do systematycznej kontroli frekwencji swoich dzieci poprzez własnoręczny podpis umieszczony w zeszycie.
23) Rodzice, w celu zweryfikowania usprawiedliwień, otrzymują na wywiadówce zeszyt do wglądu. W przypadku, kiedy rodzic był nieobecny na wywiadówce, wychowawca prosi go o kontakt (rozmowa) w ciągu 14 dni w wyznaczonym przez siebie terminie.
24) Rodzic zobowiązany jest do weryfikowania usprawiedliwień nieobecności dziecka podczas spotkań z rodzicami i miesięcznych konsultacji wychowawcy (nie rzadziej niż raz w semestrze). W przypadku niewywiązania się z powyższego obowiązku, wychowawca ma prawo zakwestionować przedstawiane mu przez ucznia usprawiedliwienia, a nieobecności mogą być traktowane jako nieusprawiedliwione.
25) Nauczyciel ma prawo, w uzasadnionych przypadkach, do niewyrażenia zgody na zwolnienie ucznia/słuchacza z jego lekcji jednorazowo lub na określony czas. O fakcie tym informuje wychowawcę i zainteresowanego ucznia/słuchacza.
26) Wychowawca ma prawo w uzasadnionych przypadkach nie wyrazić zgody na zwolnienie ucznia/słuchacza z zajęć lekcyjnych.
27) W przypadku uczniów pełnoletnich dopuszcza się możliwość usprawiedliwiania przez nich samych nieobecności, ale tylko w formie pisemnej opisanej w punktach 19 –
21.
5. W czasie zajęć lekcyjnych uczniów/słuchaczy obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych oraz innego sprzętu nagrywającego.
6. W czasie obowiązkowych zajęć dydaktycznych uczeń/słuchacz nie może opuszczać budynku i terenu szkolnego. Zakaz dotyczy również przerw międzylekcyjnych. Zakaz ten nie dotyczy zorganizowanych wyjść pod opieką nauczyciela lub pracownika szkoły.
7. Usprawiedliwianie nieobecności młodocianych pracowników regulują odrębne przepisy.

§ 30

1. Za rzetelną i wzorową postawę oraz za wybitne osiągnięcia dydaktyczne, uczeń/słuchacz może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
a) pochwałę wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
b) pochwałę dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
c) dyplom uznania,
d) bezpłatną wycieczkę szkolną,
e) nagrodę rzeczową.
2. Uczeń/słuchacz może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu Zespołu i regulaminu uczniowskiego poprzez:
a) upomnienie wychowawcy wobec klasy,
b) upomnienie dyrektora,
c) pisemne powiadomienie rodziców lub opiekunów,
d) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
e) przeniesienie ucznia do równoległego oddziału tej szkoły,
f) o popełnieniu przez ucznia/słuchacza czynów karalnych i o chuligańskim zachowaniu dyrektor powiadamia rodziców ucznia oraz policję lub sąd.
3. Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może skreślić ucznia/słuchacza z listy uczniów/słuchaczy, gdy uczeń/słuchacz:
a) spożywa, rozprowadza alkohol na terenie szkoły,
b) dopuszcza się kradzieży i dewastacji mienia szkolnego,
c) wchodzi w kolizję z prawem,
d) wykorzystuje przewagę fizyczną, moralną i ekonomiczną wobec innych uczniów,
e) zachowuje się w sposób demoralizujący, bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów/słuchaczy i pracowników szkoły,
f) permanentnie narusza postanowienia statutu szkoły.
4. Tryb odwołania się od kar:
a) uczeń/słuchacz karany karą: ust.2 pkt. a do f – może w terminie 3 dni odwołać się do dyrektora szkoły, prosząc o ponowne rozpatrzenie sprawy z udziałem przedstawicieli samorządu uczniowskiego (powiadamiając o tym wychowawcę klasy),
b) rozpatrzenie sprawy winno nastąpić w terminie 1 tygodnia od daty złożenia odwołania,
c) gdy w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy powstanie wniosek o jej anulowaniu, karę tę niezwłocznie anuluje się. Gdy zaś powstanie wniosek o podtrzymaniu nałożonej kary – zapisuje się to w protokole Rady Pedagogicznej, która karę podtrzymuje do akceptującej wiadomości,
d) na czas rozstrzygnięcia odwołania realizacja kary jest zawieszona,
e) skreślenie ucznia/słuchacza z listy uczniów ma charakter decyzji administracyjnej i tryb odwołania od tej kary do Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach przebiega zgodnie z przepisami prawa administracyjnego.
5. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary. Informacji tej udziela wychowawca klasy z odnotowaniem tego faktu w dzienniku lekcyjnym.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 31

Opiekę medyczną nad uczniami/słuchaczami Zespołu, jej zakres regulują odrębne przepisy.

§ 32

Zespół Szkół nr 1 oraz poszczególne typy szkół używają pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 33

Zespół może mieć własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny.

§ 34

Zespół Szkół nr 1 prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 35

Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 36

Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem rozstrzygają przepisy ogólne, określone w aktach prawnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 37

Zmiany w statucie mogą być wprowadzone przez Radę Pedagogiczną w formie nowelizacji, które stanowić będą integralną część niniejszego statutu. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o wprowadzeniu tekstu jednolitego Statutu Zespołu .

§ 38

Postanowienia statutu obowiązują od dnia 1 września 2009 r.

 

Rada Pedagogiczna

Rada Rodziców

Samorząd Uczniowski

Dyrektor Szkoły