Przedsięwzięcia szkoły zmierzające do powołania klasy integracyjnej
Diagnoza potrzeb środowiska w zakresie nauczania integracyjnego.
uzyskanie informacji o liczbie dzieci niepełnosprawnych na terenie miasta (np. z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, Wydziału Edukacji przy Urzędzie Miasta),
zgoda rodziców dzieci niepełnosprawnych do podjęcia działań w kierunku powołania klas integracyjnych.
Przedstawienie Radzie Pedagogicznej wyników diagnozy i możliwości powołania klasy.
ustalenie osób zainteresowanych podjęciem pracy w tych klasach i ustalenie planu, harmonogram zdobycie koniecznych kwalifikacji oraz doskonalenia zawodowego,
Prezentacja swojej inicjatywy organowi prowadzącemu celem uzyskania akceptacji.
negocjacje z organem prowadzącym o wysokości środków finansowych potrzebnych do funkcjonowania klasy integracyjnej oraz zwiększenia etatów nauczycieli potrzebnych do funkcjonowania klasy integracyjnej,
likwidacja barier architektonicznych.
Uzyskanie zgody rodziców uczniów zdrowych na uczęszczanie ich dzieci do klasy integracyjnej.
Powołanie zespołu pedagogicznego do spraw integracji.
opracowanie zakresu czynności dla nauczyciela wspomagającego,
wymiana informacji i doświadczeń związanych z działalnością klasy,
modyfikowanie programów nauczania w celu dostosowania treści do możliwości indywidualnych poszczególnych ucznia,
dokonywanie wspólnych ustaleń co do kolejnych zadań oraz wdrażanie ustalonych jej zadań.
Warunki organizowania, kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach integracyjnych
Gimnazjum zapewnia dzieciom niepełnosprawnym możliwość kształcenia integracyjnego po uprzednim stworzeniu warunków społecznych (decyzja rady pedagogicznej, zgoda rodziców dzieci uczęszczających do gimnazjum, oraz zgoda organu prowadzącego), merytorycznych i ekonomicznych.
Gimnazjum zapewnia:
zmniejszoną liczbę uczniów w oddziale integracyjnym tj. od 15 do 20 uczniów, w tym 3-5 uczniów niepełnosprawnych
dodatkową pomoc nauczyciela wspomagającego zatrudnionego wg kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach
w miarę potrzeb i możliwości zapewnia organizację dodatkowych zajęć:
dydaktyczno-wyrównawczych
korekcyjno-kompensacyjnych
logopedycznych
rehabilitacyjnych
terapeutycznych (taniec integracyjny, przedstawienia teatralne, warsztaty organizowane na terenie szkoły oraz poradni)
zapewnia stałą współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i ośrodkiem terapii zajęciowej
zapewnia dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów
zapewnia stałą współpracę z wszystkimi rodzicami klasy integracyjnej oraz pomoc psychologiczno – pedagogiczną skierowaną do rodziców
dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie opracowywany jest "Projekt na życie" ułatwiający dalsze kształcenie
Do klas integracyjnych gimnazjum przyjmuje uczniów z określonym rodzajem niepełnosprawności:
upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
niepełnosprawnością ruchową ( uwzględniając możliwości doprowadzania, dojazdu do gimnazjum ), upośledzeniem kończyn dolnych i górnych
zaburzeniami zachowania – bez zachowań skrajnie agresywnych
schorzeniami somatycznymi
zaburzeniami emocjonalnymi
Warunkiem przyjęcia pozostałych dzieci jest przede wszystkim wysoka średnia ocen oraz brak problemów wychowawczych.
Szkoła współpracuje także z innymi placówkami związanymi z integracją takimi jak: Przedszkole Integracyjne, Szkoła Podstawowa Nr 7 czy Ośrodek Leczniczo-Wychowawczy w Gorzycach.
Zakres czynności nauczyciela wspomagającego
Uczestniczenie w wybranych zajęciach lekcyjnych klasy integracyjnej w ilości 10 godzin tygodniowo.
Prowadzenie zajęć integrujących klasę.
Wspomaganie indywidualnego rozwoju uczniów, szczególnie tych, którzy realizują program kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej.
Ocenianie indywidualnych postępów ucznia.
Prowadzenie dokumentacji (arkusz obserwacji, karta postępów ucznia).
Organizowanie i prowadzenie zajęć wyrównawczych.
Organizowanie i prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno – kompensacyjnych.
Organizowanie spotkań i warsztatów dla rodziców uczniów klasy integracyjnej.
Przewodniczenie zespołowi pedagogicznemu do spraw integracji.