Kształcenie integracyjne w G8

Przedsięwzięcia szkoły zmierzające do powołania klasy integracyjnej

  1. Diagnoza potrzeb środowiska w zakresie nauczania integracyjnego.
    • uzyskanie informacji o liczbie dzieci niepełnosprawnych na terenie miasta (np. z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, Wydziału Edukacji przy Urzędzie Miasta),
    • zgoda rodziców dzieci niepełnosprawnych do podjęcia działań w kierunku powołania klas integracyjnych.
  2. Przedstawienie Radzie Pedagogicznej wyników diagnozy i możliwości powołania klasy.
    • ustalenie osób zainteresowanych podjęciem pracy w tych klasach i ustalenie planu, harmonogram zdobycie koniecznych kwalifikacji oraz doskonalenia zawodowego,
  3. Prezentacja swojej inicjatywy organowi prowadzącemu celem uzyskania akceptacji.
    • negocjacje z organem prowadzącym o wysokości środków finansowych potrzebnych do funkcjonowania klasy integracyjnej oraz zwiększenia etatów nauczycieli potrzebnych do funkcjonowania klasy integracyjnej,
    • likwidacja barier architektonicznych.
  4. Uzyskanie zgody rodziców uczniów zdrowych na uczęszczanie ich dzieci do klasy integracyjnej.
  5. Powołanie zespołu pedagogicznego do spraw integracji.
    • opracowanie zakresu czynności dla nauczyciela wspomagającego,
    • wymiana informacji i doświadczeń związanych z działalnością klasy,
    • modyfikowanie programów nauczania w celu dostosowania treści do możliwości indywidualnych poszczególnych ucznia,
    • dokonywanie wspólnych ustaleń co do kolejnych zadań oraz wdrażanie ustalonych jej zadań.

Warunki organizowania, kształcenia, wychowania i opieki w oddziałach integracyjnych

Gimnazjum zapewnia dzieciom niepełnosprawnym możliwość kształcenia integracyjnego po uprzednim stworzeniu warunków społecznych (decyzja rady pedagogicznej, zgoda rodziców dzieci uczęszczających do gimnazjum, oraz zgoda organu prowadzącego), merytorycznych i ekonomicznych.

    Gimnazjum zapewnia:

  1. zmniejszoną liczbę uczniów w oddziale integracyjnym tj. od 15 do 20 uczniów, w tym 3-5 uczniów niepełnosprawnych
  2. dodatkową pomoc nauczyciela wspomagającego zatrudnionego wg kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach
  3. w miarę potrzeb i możliwości zapewnia organizację dodatkowych zajęć:
    • dydaktyczno-wyrównawczych
    • korekcyjno-kompensacyjnych
    • logopedycznych
    • rehabilitacyjnych
    • terapeutycznych (taniec integracyjny, przedstawienia teatralne, warsztaty organizowane na terenie szkoły oraz poradni)
    • zajęć na basenie
    • pozalekcyjnych zajęć sportowych (żagle, narty, wycieczki rowerowe)
  4. zapewnia stałą współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i ośrodkiem terapii zajęciowej
  5. zapewnia dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów
  6. zapewnia stałą współpracę z wszystkimi rodzicami klasy integracyjnej oraz pomoc psychologiczno – pedagogiczną skierowaną do rodziców
  7. dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie opracowywany jest "Projekt na życie" ułatwiający dalsze kształcenie

    Do klas integracyjnych gimnazjum przyjmuje uczniów z określonym rodzajem niepełnosprawności:

  • upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
  • niepełnosprawnością ruchową ( uwzględniając możliwości doprowadzania, dojazdu do gimnazjum ), upośledzeniem kończyn dolnych i górnych
  • zaburzeniami zachowania – bez zachowań skrajnie agresywnych
  • schorzeniami somatycznymi
  • zaburzeniami emocjonalnymi

Warunkiem przyjęcia pozostałych dzieci jest przede wszystkim wysoka średnia ocen oraz brak problemów wychowawczych.

Szkoła współpracuje także z innymi placówkami związanymi z integracją takimi jak: Przedszkole Integracyjne, Szkoła Podstawowa Nr 7 czy Ośrodek Leczniczo-Wychowawczy w Gorzycach.

Zakres czynności nauczyciela wspomagającego

  1. Uczestniczenie w wybranych zajęciach lekcyjnych klasy integracyjnej w ilości 10 godzin tygodniowo.
  2. Prowadzenie zajęć integrujących klasę.
  3. Wspomaganie indywidualnego rozwoju uczniów, szczególnie tych, którzy realizują program kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej.
  4. Ocenianie indywidualnych postępów ucznia.
  5. Prowadzenie dokumentacji (arkusz obserwacji, karta postępów ucznia).
  6. Organizowanie i prowadzenie zajęć wyrównawczych.
  7. Organizowanie i prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno – kompensacyjnych.
  8. Organizowanie spotkań i warsztatów dla rodziców uczniów klasy integracyjnej.
  9. Przewodniczenie zespołowi pedagogicznemu do spraw integracji.