REGULAMIN ORGANIZACYJNY

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

OŚRODKA INTERWENCJI KRYZYSOWEJ

W ŻORACH

 

 

I.       ZAKRES DZIAŁANIA I ZASADY FUNKCJONOWANIA

OŚRODKA INTERWENCJI KRYZYSOWEJ

 

1.      Ośrodek Interwencji Kryzysowej zwany dalej „Ośrodkiem” realizuje zadania gminy i powiatu określone ustawą o pomocy społecznej oraz ustawami szczegółowymi, statutem Ośrodka, uchwałami Rady Miasta i zarządzeniami Prezydenta Miasta.

2.      Czynności biurowe i kancelaryjne wykonuje się zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

3.      Ośrodek pracuje całodobowo, we wszystkie dni w roku.

 

II.    STRUKTURA ORGANIZACYJNA

 

1.      Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor.

2.      Dyrektor Ośrodka jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy i jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Ośrodka.

3.      Dyrektor kieruje pracą Ośrodka a w przypadku nieobecności Dyrektora ( np. urlop, choroba, wyjazd służbowy) zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.

4.      Kompetencje Dyrektora określa ustawa o pomocy społecznej, statut Ośrodka oraz pełnomocnictwa i upoważnienia udzielone przez Prezydenta Miasta Żory.

5.      Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą:

 

a)      dyrektor

b)      zespól wsparcia i poradnictwa edukacyjnego

c)      zespól terapii i specjalistycznego poradnictwa wraz z telefonem zaufania

d)     hostel

e)      główny księgowy

f)       zespół administracyjno – gospodarczy

g)      kuchnia

 

6.      Zakresy czynności wszystkich pracowników Ośrodka ustala Dyrektor a na okres ich nieobecności w pracy wyznacza ich zastępców.

7.      Podstawową strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia Schemat Organizacyjny Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Żorach, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

 

III. ZAKRES DZIAŁANIA I KOMPETENCJE OŚRODKA

 

  1. Dyrektor Ośrodka:

 

a)      organizuje i zarządza pracą Ośrodka,

b)     opracowuje plan działalności merytorycznej Ośrodka,

c)      realizuje politykę kadrową,

d)     zarządza mieniem Ośrodka,

e)      podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Ośrodka oraz podpisuje pisma i dokumenty wychodzące na zewnątrz,

f)      przedstawia Prezydentowi Miasta i Radzie Miasta sprawozdania z realizacji zadań Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie zadań pomocy społecznej,

g)     współpracuje z organizacjami pozarządowymi w ramach wykonywania zadań pomocy społecznej,

h)     wykonuje inne działania związane z udzielonym mu pełnomocnictwem i upoważnieniem Prezydenta Miasta Żory.

 

  1. Zespół wsparcia i poradnictwa edukacyjnego

:

a)      pracownicy zespołu wsparcia i poradnictwa edukacyjnego pełniąc dyżur w OIK

b)     udzielają informacji o zakresie działania Ośrodka a także o prawach i uprawnieniach osób i rodzin zgłaszających po pomoc,

c)      organizują i udzielają pomocy osobom zgłaszającym się do OIK, głównie w formie informacji, wsparcia, porady i interwencji w zależności od potrzeb,

d)     analizują potrzeby i problemy osób zgłaszających się do OIK i opracowują dla nich plany pomocy w oparciu o wstępną diagnozę,

e)      sprawują bezpośredni nadzór i opiekę nad Hostelem OIK,

f)      organizują i prowadzą szkolenia, grupy wsparcia i warsztaty edukacyjne,

g)     pozyskują do współpracy rodziny i najbliższe środowisko osób korzystających z pomocy OIK w celu skuteczniejszego rozwiązania ich problemów,

h)     podejmują współpracę z różnymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób potrzebujących pomocy,

i)       prowadzą ewaluację działalności OIK,

j)       prowadzą i uzupełniają komputerową bazę danych osób korzystających z pomocy OIK,

k)     prowadzą korespondencję, sprawozdawczość a także dokumentację związaną z ewidencjonowaniem osób korzystających z pomocy OIK,

l)       zakładają i aktualizują stronę internetową Biuletynu Informacji Publicznej.

m)   organizują i prowadzą działania promujące pracę placówki,

 

  1. Zespół terapii i specjalistycznego poradnictwa wraz z telefonem zaufania

 

Do zadań pracowników zespołu terapii i specjalistycznego poradnictwa należy:

 

a)      bezpłatne udzielanie specjalistycznych porad psychologicznych, pedagogicznych

i psychiatrycznych,

b)      opracowanie szczegółowej diagnozy problemu osób bądź rodzin zgłaszających się do OIK, która stanowi podstawę terapii,

c)      prowadzenie w zależności od potrzeb - indywidualnej, rodzinnej lub grupowej terapii osób i rodzin zgłaszającymi się do OIK, a także określenie jej celu, czasu i sposobu realizacji, w tym odpowiednich form, metod i technik terapeutycznych,

d)     dokonywanie analizy i oceny skuteczności i efektywności stosowanych metod i technik terapeutycznych,

e)      obsługa telefonu zaufania

f)       opracowanie i bieżące aktualizowanie bazy danych o różnych instytucjach, organizacjach i placówkach działających na rzecz rodziny ze szczególnym uwzględnieniem środowiska lokalnego.

 

3.      Hostel

 

Zadaniem Hostelu jest :

 

a) udzielanie bezpłatnego schronienia osobom będącym w ostrym kryzysie życiowym

ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i matek z dziećmi doznających przemocy

domowej,

 

b) udzielenie pomocy psychologicznej oraz socjalnej osobom zamieszkującym w

Hostelu OIK,

c)      podejmowanie wszelkich możliwych działań zmierzających do rozwiązania ostrej fazy kryzysu osób mieszkających w Hostelu OIK,

d)     podejmowanie wszelkich możliwych działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób mieszkających w Hostelu OIK,

 

 

4.      Główna księgowa

 

Główna księgowa wykonuje obowiązki i ponosi odpowiedzialność w zakresie:

 

a)      prowadzenia rachunkowości jednostki,

b)      wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,

c)      dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

d)     czuwa nad zgodnością gospodarki finansowej Ośrodka z obowiązującymi przepisami,

e)      prowadzi kompleks spraw związanych z opracowaniem i realizacją budżetu Ośrodka,

f)       sprawuje nadzór nad prowadzeniem spraw płacowych pracowników Ośrodka,

g)      sprawuje nadzór nad ewidencją mienia oraz ewidencją zapasów magazynowych,

h)      zapewnia prawidłowe wykonywanie budżetu,

i)        czuwa nad zachowaniem równowagi budżetowej oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej,

j)        czuwa nad terminowym regulowaniem zobowiązań i egzekwowania należności dłużników,

k)      sporządza i przedkłada Dyrektorowi okresowe analizy co do stanu realizacji budżetu Ośrodka,

l)        informuje Dyrektora o zagrożeniach i nieprawidłowościach związanych z realizacją budżetu Ośrodka,

 

  1. Zespół administracyjno - gospodarczy

 

Do zadań Zespołu administracyjno - gospodarczego należy;

 

a)      dbanie o czystość, estetykę i higienę Ośrodka,

b)      naprawa i konserwacja sprzętów i urządzeń na terenie Ośrodka,

c)      dokonywanie drobnych remontów i usuwanie awarii na terenie Ośrodka,

d)     dbanie o terminowe zaopatrzenie w żywność Ośrodka,

e)      prowadzenie gospodarki magazynowej Ośrodka,

f)       prowadzenie ksiąg inwentarzowych Ośrodka,

g)      przygotowywanie i realizacja procedur związanych z zamówieniami publicznymi w Ośrodku,

h)      prowadzenie spraw kadrowych Ośrodka,

i)        realizacja procedur związanych z HACCAP Ośrodka,

 

  1. Kuchnia

 

Do zadań kuchni należy przygotowywanie posiłków i wydawanie bonów żywnościowych dla osób skierowanych do Ośrodka na podstawie decyzji administracyjnej Dyrektora MOPS Żory.

 

 

 

 

 

 

IV.             POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

1.      Przestrzeganie zasad BHP i przepisów p/pożarowych, jak również porządku i dyscypliny pracy oraz obowiązków i uprawnień pracowników w tym zakresie określa regulamin pracy.

2.      Pisma wychodzące na zewnątrz Ośrodka podpisuje Dyrektor, a podczas jego nieobecności osoba upoważniona przez Dyrektora Ośrodka.

3.      Regulamin wchodzi w życie po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezydenta Miasta Żory.

 

 

 

 

Dyrektor OIK