<>

Wystawy stałe:

 

„W afrykańskich wioskach” - Wystawa ma wyraźny podział na dwie strefy związane odpowiednio z plemionami Somba (Benin) i Dogon (Mali). Wybór tematyki w pełni uzasadniony jest zarówno bardzo charakterystycznymi formami architektury mieszkalnej i gospodarczej. Tata Somba, czyli obronna zagroda plemienia Somba, otworzona jest naturalnej wielkości służy nie tylko jako element dekoracji otwarta dla zwiedzających pozwala odczuć charakter domostwa. Otoczenie zagrody wypełniają przedmioty nie tylko codziennego użytku, ale również te związane z kultem przodków, z religijna strona życia. Część dogońska to togu-na (hangar spotkań dla mężczyzn) z odtworzonym warsztatem tkackim, czworokątne spichlerze przykryte strzechą miejsce pamięci po przodkach oraz chyba najbardziej charakterystyczna skała z repliką unikatowych malowideł naskalnych (Songo). Uzupełnieniem wiedzy o kulturze plemion sąsiadujących (Kurumba, Mossi, Aszanti, Gur, Senufo) są nie tylko maski i rzeźby, ale także instrumenty muzyczne, ceramika oraz wyroby tkackie.

 

„Wnętrze izby śląskiej” W tej części ekspozycji stałej zobaczymy kuchnię z byfyjem (kredensem), romką (półką) i niezbędnymi w kuchni sprzętami, izbę z podkreślającym pielęgnowanie na Śląsku życia rodzinnego stołem, wiszącymi nad łóżkiem pamiątkami ślubnymi i świyntymi łobrozkami, szafą z jaklami do kościoła i lajbikami z kiełbaśnikiem dla zbyt szczupłej względem tradycyjnego wzorca panienki oraz komorę kryjącą rozmaite skarby i sprzęty - szpyrczok, maszyny do prania, żarna, na których można sprawdzić siłę swych mięsni i nabrać tak typowego na Śląsku szacunku do chleba.

 

„Żory. Historia i rzemiosło” Ekspozycja gromadzi eksponaty dotyczące historii miasta, od wieków średnich do naszych czasów. Są tu: XV-XVI wieczna ceramika - świadectwo działalności żorskich garncarzy, fragmenty drewnianego wodociągu zasilającego niegdyś rynkową studnię, narzędzia do obróbki lnu, ciesiołki, dokumenty powstań śląskich, I. i II wojny światowej.