Statut
Załącznik do Uchwały RM Żory
Nr 157/XV/07 z dnia 29.11.2007r.
STATUT
MIEJSKIEGO DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
I.PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
1)Miejski Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Miasta Żory nie posiadającą osobowości prawnej, działającej w formie jednostki budżetowej.
2)Ilekroć w dalszych postanowieniach statutu jest mowa o „Domu” rozumieć przez to należy: Miejski Dom Pomocy Społecznej w Żorach.
§ 2
Siedzibą Domu i terenem działania jest Miasto Żory.
§ 3
Bezpośredni nadzór nad Domem sprawuje Prezydent Miasta.
§ 4
Rada Miasta zapewnia Domowi odpowiednie warunki działania i rozwoju na terenie Miasta.
I.PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
§ 5
1. Przedmiotem działalności podstawowej Domu jest zapewnienie osobom starszym i niepełnosprawnym fizycznie usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie
obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb mieszkańców.
2.Dom świadczy usługi:
1)zaspokojenie potrzeb bytowych, poprzez zapewnienie:
a)miejsca zamieszkania,
b)całodobowej opieki, miejsca bezpiecznego i godnego spędzania czasu,
c)odzieży i obuwia,
d)całodziennego wyżywienia z możliwością wyboru posiłków dietetycznych – zgodnie ze wskazaniami lekarza,
e)możliwości korzystania z urządzeń i środków służących do utrzymania higieny osobistej,
f)bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
1)świadczenie podstawowych usług opiekuńczych poprzez:
a)pomoc w podstawowych czynnościach życiowych,
b)pielęgnację,
c)podnoszenie sprawności i aktywizowanie pensjonariuszy m. in. przez udział w terapii zajęciowej, treningach umiejętności, zachęcanie do dobrowolnych, drobnych prac na rzecz Domu lub
innych mieszkańców,
d)pomoc w załatwianiu spraw osobistych i urzędowych,
e)rozwijanie wolontariatu w zakresie działalności opiekuńczej,
1)świadczenie usług wspomagających, polegających na:
a)umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b)podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
c)umożliwieniu realizacji potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych, religijnych, towarzyskich, m. in. przez organizację świąt, uroczystości okolicznościowych, wspólny udział w imprezach kulturalnych,
turystycznych, dostęp do prasy, biblioteki, radia, TV itp.
d)stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną, środowiskiem, budowaniu sieci oparcia społecznego oraz rozwoju samorządności mieszkańców,
e)udzielaniu pomocy psychologicznej, porad i wsparcia,
f)przestrzeganiu praw mieszkańców, łącznie z kartą praw osób niepełnosprawnych oraz dostępności do informacji o tych prawach,
g)sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców,
h)finansowaniu mieszkańcowi Domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku,
1)zapewnienie innych usług dostosowanych do zgłaszanych potrzeb, odpowiadających możliwościom organizacyjnym i finansowym Domu,
2)organizowanie różnych form spędzania czasu wolnego dla osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie w ramach prowadzenia miejsc dziennego pobytu,
3)świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w nim niezamieszkujących.
§ 6
1.W Domu działa samorząd mieszkańców – Rada Mieszkańców, która jest rzecznikiem interesów mieszkańców.
2.Tryb powoływania Rady Mieszkańców oraz jej kompetencje określa regulamin organizacyjny Domu.
§ 7
Dom współdziała z prowadzącymi na terenie Miasta Żory działalność organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami,
stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji określonych zadań z zakresu pomocy społecznej.
I.ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
§ 8
1.Dom podlega wpisowi do rejestru domów pomocy społecznej prowadzonego przez Wojewodę Śląskiego.
2.Zasady kwalifikowania i kierowania oraz odpłatność za pobyt w Domu regulują odrębne przepisy.
§ 9
1.Dyrektor kieruje działalnością Miejskiego Domu Pomocy Społecznej i reprezentuje go na zewnątrz.
2.Dyrektora zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta po zasięgnięciu opinii Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żorach.
§ 10
1. W Domu zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracyjnej oraz obsługi. W miarę potrzeby w Domu mogą być zatrudnieni specjaliści z innych dziedzin związanych z działalnością Domu.
2. Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Domu.
§ 11
1.Dyrektor i pracownicy Domu powinni posiadać kwalifikacje odpowiednie do zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji, określonych w odrębnych przepisach.
2. Wynagrodzenia pracowników Domu ustalane są w oparciu o odrębne przepisy.
§ 12
Szczegółową organizację wewnętrzną Domu oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych opracowuje Dyrektor w regulaminie organizacyjnym a zatwierdza Prezydent Miasta.
I.GOSPODARKA FINANSOWA
§ 13
Dom prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych dotyczących jednostek budżetowych.
§ 14
Zasady:
- opracowywania przez Dom projektów planów finansowych, ich szczegółowości i terminy ich przekazywania Prezydentowi Miasta;
- zasady i terminy sporządzania planów finansowych jednostki;
- zasady dokonywania zmian w planie finansowym;
określają przepisy wykonawcze do ustawy wskazanej w § 13.
§ 15
Wydatki Domu pokrywane mogą być z dochodów gromadzonych na rachunku dochodów własnych, jeżeli Rada Miasta tak postanowi.
§ 16
Dom posiada rachunek bankowy w banku wskazanym przez Prezydenta Miasta.
§ 17
Dom stosuje w rachunkowości, ewidencji i sprawozdawczości zasady określone w odrębnych przepisach.
II.PRZEPISY KOŃCOWE
§ 18
Zmiany postanowień statutu mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
Nr 157/XV/07 z dnia 29.11.2007r.
STATUT
MIEJSKIEGO DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
I.PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
1)Miejski Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Miasta Żory nie posiadającą osobowości prawnej, działającej w formie jednostki budżetowej.
2)Ilekroć w dalszych postanowieniach statutu jest mowa o „Domu” rozumieć przez to należy: Miejski Dom Pomocy Społecznej w Żorach.
§ 2
Siedzibą Domu i terenem działania jest Miasto Żory.
§ 3
Bezpośredni nadzór nad Domem sprawuje Prezydent Miasta.
§ 4
Rada Miasta zapewnia Domowi odpowiednie warunki działania i rozwoju na terenie Miasta.
I.PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
§ 5
1. Przedmiotem działalności podstawowej Domu jest zapewnienie osobom starszym i niepełnosprawnym fizycznie usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie
obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb mieszkańców.
2.Dom świadczy usługi:
1)zaspokojenie potrzeb bytowych, poprzez zapewnienie:
a)miejsca zamieszkania,
b)całodobowej opieki, miejsca bezpiecznego i godnego spędzania czasu,
c)odzieży i obuwia,
d)całodziennego wyżywienia z możliwością wyboru posiłków dietetycznych – zgodnie ze wskazaniami lekarza,
e)możliwości korzystania z urządzeń i środków służących do utrzymania higieny osobistej,
f)bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
1)świadczenie podstawowych usług opiekuńczych poprzez:
a)pomoc w podstawowych czynnościach życiowych,
b)pielęgnację,
c)podnoszenie sprawności i aktywizowanie pensjonariuszy m. in. przez udział w terapii zajęciowej, treningach umiejętności, zachęcanie do dobrowolnych, drobnych prac na rzecz Domu lub
innych mieszkańców,
d)pomoc w załatwianiu spraw osobistych i urzędowych,
e)rozwijanie wolontariatu w zakresie działalności opiekuńczej,
1)świadczenie usług wspomagających, polegających na:
a)umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b)podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
c)umożliwieniu realizacji potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych, religijnych, towarzyskich, m. in. przez organizację świąt, uroczystości okolicznościowych, wspólny udział w imprezach kulturalnych,
turystycznych, dostęp do prasy, biblioteki, radia, TV itp.
d)stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną, środowiskiem, budowaniu sieci oparcia społecznego oraz rozwoju samorządności mieszkańców,
e)udzielaniu pomocy psychologicznej, porad i wsparcia,
f)przestrzeganiu praw mieszkańców, łącznie z kartą praw osób niepełnosprawnych oraz dostępności do informacji o tych prawach,
g)sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców,
h)finansowaniu mieszkańcowi Domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku,
1)zapewnienie innych usług dostosowanych do zgłaszanych potrzeb, odpowiadających możliwościom organizacyjnym i finansowym Domu,
2)organizowanie różnych form spędzania czasu wolnego dla osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie w ramach prowadzenia miejsc dziennego pobytu,
3)świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w nim niezamieszkujących.
§ 6
1.W Domu działa samorząd mieszkańców – Rada Mieszkańców, która jest rzecznikiem interesów mieszkańców.
2.Tryb powoływania Rady Mieszkańców oraz jej kompetencje określa regulamin organizacyjny Domu.
§ 7
Dom współdziała z prowadzącymi na terenie Miasta Żory działalność organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami,
stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji określonych zadań z zakresu pomocy społecznej.
I.ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
§ 8
1.Dom podlega wpisowi do rejestru domów pomocy społecznej prowadzonego przez Wojewodę Śląskiego.
2.Zasady kwalifikowania i kierowania oraz odpłatność za pobyt w Domu regulują odrębne przepisy.
§ 9
1.Dyrektor kieruje działalnością Miejskiego Domu Pomocy Społecznej i reprezentuje go na zewnątrz.
2.Dyrektora zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta po zasięgnięciu opinii Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żorach.
§ 10
1. W Domu zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracyjnej oraz obsługi. W miarę potrzeby w Domu mogą być zatrudnieni specjaliści z innych dziedzin związanych z działalnością Domu.
2. Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Domu.
§ 11
1.Dyrektor i pracownicy Domu powinni posiadać kwalifikacje odpowiednie do zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji, określonych w odrębnych przepisach.
2. Wynagrodzenia pracowników Domu ustalane są w oparciu o odrębne przepisy.
§ 12
Szczegółową organizację wewnętrzną Domu oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych opracowuje Dyrektor w regulaminie organizacyjnym a zatwierdza Prezydent Miasta.
I.GOSPODARKA FINANSOWA
§ 13
Dom prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych dotyczących jednostek budżetowych.
§ 14
Zasady:
- opracowywania przez Dom projektów planów finansowych, ich szczegółowości i terminy ich przekazywania Prezydentowi Miasta;
- zasady i terminy sporządzania planów finansowych jednostki;
- zasady dokonywania zmian w planie finansowym;
określają przepisy wykonawcze do ustawy wskazanej w § 13.
§ 15
Wydatki Domu pokrywane mogą być z dochodów gromadzonych na rachunku dochodów własnych, jeżeli Rada Miasta tak postanowi.
§ 16
Dom posiada rachunek bankowy w banku wskazanym przez Prezydenta Miasta.
§ 17
Dom stosuje w rachunkowości, ewidencji i sprawozdawczości zasady określone w odrębnych przepisach.
II.PRZEPISY KOŃCOWE
§ 18
Zmiany postanowień statutu mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |