UCHWAŁA Nr 284/XXIII/04
                                                  RADY MIASTA ŻORY
                                                  z dnia 15.07.2004r.

  

w sprawie:  procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów
                   informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym  (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami)

RADA  MIASTA
u c h w a l a:

§ 1

Kierownicy jednostek i zakładów budżetowych oraz naczelnicy wydziałów Urzędu Miasta opracowują i przedkładają Prezydentowi Miasta w terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych
na rok następny.

§ 2

Radni, organy wykonawcze jednostek pomocniczych miasta i inne podmioty mogą składać Prezydentowi Miasta wnioski do przygotowywanego projektu budżetu w terminie wskazanym w § 1.

§ 3

Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1, opracowywane są z uwzględnieniem:


1) wskazań Rady Miasta o ile Rada takowe wniesie,

2) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,

3) prognozy zmian cen w roku budżetowym,

4) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,

5) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy. 

§ 4

Skarbnik Miasta, w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty
dochodów własnych miasta, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych

z zakresu administracji rządowej i subwencji ogólnej z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

§ 5

  1. Prezydent Miasta przygotowuje na podstawie materiałów, o których mowa w § 1, § 2
    i § 4 projekt budżetu. Dopuszcza się opracowanie projektu budżetu w kilku wariantach.

  2. Projekt budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego z objaśnieniami Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. W przypadku sporządzenia projektu budżetu miasta w kilku wariantach, Prezydent Miasta powinien wskazać, który wariant projektu będzie stanowił podstawę gospodarki finansowej Miasta do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miasta.

  3. Prezydent Miasta przesyła projekt budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej
    w Katowicach do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 6

  1. Przewodniczący Rady Miasta przesyła niezwłocznie projekt budżetu wraz
    z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady.

  2. Komisje Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania projektu budżetu wraz
    z załącznikami odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie proponowane zmiany w projekcie budżetu oraz przekazują swoje opinie komisji
    ds. budżetu. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisje źródła jego sfinansowania.

  3. Komisja ds. budżetu, w terminie 23 dni od daty otrzymania projektu budżetu wraz
    z załącznikami, uwzględniając propozycje zmian do projektu budżetu przedstawione przez poszczególne komisje, przedstawia na piśmie Prezydentowi Miasta opinię
    o projekcie budżetu wraz z propozycjami zmian.

  4. W posiedzeniu komisji ds. budżetu, na którym opiniowany jest projekt budżetu uczestniczą przewodniczący pozostałych komisji lub ich zastępcy.

§ 7

  1. Niezwłocznie po sporządzeniu przez komisję ds. budżetu opinii na piśmie, jest
    ona przekazywana Prezydentowi Miasta, który po zapoznaniu się z jej treścią, nanosi
    w terminie 7 dni ewentualne autopoprawki do projektu.

  2. Wnioski komisji nieuwzględnione w projekcie budżetu, wymagają uzasadnienia Prezydenta Miasta.

  3. Ewentualne autopoprawki do projektu budżetu wraz z uzasadnieniami,
    o których mowa w ust. 1 i 2, przekazywane są radnym nie później niż na 7 dni przed sesją, na której projekt ten będzie rozpatrywany.

§ 8

W proponowanym porządku sesji Rady Miasta, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinny być uwzględnione następujące punkty:

    1. przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,

    2. przedstawienie opinii komisji ds. budżetu,

    3. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,

    4. dyskusja nad projektem i wniesionymi poprawkami do projektu oraz poddanie ich pod głosowanie,

    5. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

§ 9

  1. Projekt uchwały budżetowej określa:

    1. prognozowane dochody według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji,

    2. wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków,
      z wyodrębnieniem:

      • wydatków bieżących, w tym w szczególności:
        - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń
        -
        dotacji
        -
        wydatków na obsługę długu
        -
        wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji,

                                  b.    wydatków majątkowych,

                    3.   źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu,

                    4.  wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem
                         wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

                    5.   plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, 
                          jednostek budżetowych i środków specjalnych,

                    6.   plany przychodów i wydatków funduszy celowych,

                    7.   upoważnienia dla Prezydenta Miasta do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań,

                    8.    zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,

                   9.   dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
                         i innych zadań zleconych ustawami,

                  10.  dotacje,

                  11.  dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych
                          w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

        2.       Projekt uchwały budżetowej może zawierać:

          1) upoważnienie dla Prezydenta Miasta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu,

          2) upoważnienie dla Prezydenta Miasta do dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w ustawie o finansach publicznych,

          3) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

           

        1. W projekcie uchwały budżetowej określa się także dochody z tytułu wydawania
          zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

           

        2. Projekt uchwały budżetowej może również określać:

          1. wydatki jednostek pomocniczych gminy,

          2. uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej
            w ramach budżetu gminy.

        § 10

Do projektu uchwały budżetowej Prezydent Miasta dołącza:

          1. objaśnienia,

          2. informację o stanie mienia komunalnego,

          3. informację o stanie zobowiązań i należności finansowych miasta,

          4. informację o stanie realizacji wieloletnich programów inwestycyjnych.

        § 11

Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:

        1. omówienie dochodów z poszczególnych źródeł, ze wskazaniem sposobu
          i podstaw ich obliczania,

        2. uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, a w tym:

          1. wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,

          2. wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,

          3. wydatków na cele inwestycyjne,

          4. dotacji dla jednostek organizacyjnych miasta,

          5. dotacji dla innych podmiotów,

          6. środków wyodrębnionych do dyspozycji jednostek pomocniczych miasta,

        3. zestawienie wielkości dochodów, wydatków bieżących, wydatków majątkowych, przychodów i rozchodów:

          1. za 3 lata poprzedzające rok budżetowy, którego dotyczy projekt,

          2. rok projektu budżetu,

          3. prognozę na okres przewidywanej spłaty istniejących lub planowanych na kolejny rok zobowiązań pożyczkowych i kredytowych budżetu Miasta, nie krótszy jednak niż 3 lata,

        4. omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego
          oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów i pożyczek,

        5. informację o źródłach przychodów oraz rodzajach rozchodów jednostek gospodarki pozabudżetowej, a także stanie ich środków obrotowych, ujętą w kontekście planowanych wpłat tych jednostek do budżetu oraz przyznanych dla nich dotacji,

        6. omówienie zadań inwestycyjnych, ze wskazaniem w szczególności:

          1. nazw inwestycji, terminów ich rozpoczęcia i zakończenia,

          2. źródeł finansowania, w tym zaangażowanie środków budżetu miasta,

          3. ogólnego kosztu inwestycji,

        7. porównanie projektowanych dochodów i wydatków z planem za rok poprzedni i jego

        wykonaniem za 3 kwartały.

        § 12

Informacja o stanie mienia komunalnego zawiera:

        1. dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,

        2. dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności
          o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,

        3. dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym
          w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

        4. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

        5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

        § 13

Informacja o stanie zobowiązań i należności finansowych miasta zawiera dane,
dotyczące:

        1) ogólnej kwoty zobowiązań finansowych z podziałem na poszczególne tytuły
        oraz jednostki organizacyjne gminy,

        2) ogólnej kwoty należności, z wyszczególnieniem tytułów, ewentualnych przyczyn

        nieściągalności, podjętych działań zmierzających do ich wyegzekwowania.

        § 14

        Informacja o stanie realizacji wieloletnich programów inwestycyjnych zawiera:

          1. nazwę programu, jego cel i zadania finansowane z budżetu,

          2. jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą wykonanie programu,

          3. okres realizacji programu i łączne nakłady finansowe,

        4) wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach.

        § 15

W celu wykonywania budżetu, Prezydent Miasta opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków wg działów, rozdziałów i paragrafów.

        § 16

Do zmian w budżecie, dokonywanych w trakcie roku budżetowego, stosuje się odpowiednie przepisy niniejszej uchwały, z tym, że:
      1).  wymagane są opinie tych komisji, których zakresu działania dotyczą proponowane zmiany oraz 
            opinia komisji ds. budżetu,
       2)  
terminy opracowywania materiałów ustala Prezydent Miasta,
            
terminy opiniowania – Przewodniczący Rady.

§ 17

Traci moc obowiązującą Uchwała Nr 361/XXIX/2000 Rady Miasta w Żorach  z dnia 28.09.2000r.


§ 18


Wykonanie uchwały powierzyć Prezydentowi Miasta.

§ 19

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.