UCHWAŁA Nr 284/XXIII/04 RADY MIASTA ŻORY z dnia 15.07.2004r. w sprawie: procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
UCHWAŁA Nr 284/XXIII/04
RADY MIASTA ŻORY
w sprawie: procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów
informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami)
RADA MIASTA
u c h w a l a:
§ 1
Kierownicy jednostek i zakładów budżetowych oraz naczelnicy wydziałów Urzędu Miasta opracowują i przedkładają Prezydentowi Miasta w terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych
na rok następny.
§ 2
Radni, organy wykonawcze jednostek pomocniczych miasta i inne podmioty mogą składać Prezydentowi Miasta wnioski do przygotowywanego projektu budżetu w terminie wskazanym w § 1.
§ 3
Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1, opracowywane są z uwzględnieniem:
1) wskazań Rady Miasta o ile Rada takowe wniesie,
2) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
3) prognozy zmian cen w roku budżetowym,
4) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
5) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy.
§ 4
Skarbnik Miasta, w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty
dochodów własnych miasta, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych
z zakresu administracji rządowej i subwencji ogólnej z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
§ 5
-
Prezydent Miasta przygotowuje na podstawie materiałów, o których mowa w § 1, § 2
i § 4 projekt budżetu. Dopuszcza się opracowanie projektu budżetu w kilku wariantach. - Projekt budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego z objaśnieniami Prezydent Miasta przedkłada Radzie Miasta do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. W przypadku sporządzenia projektu budżetu miasta w kilku wariantach, Prezydent Miasta powinien wskazać, który wariant projektu będzie stanowił podstawę gospodarki finansowej Miasta do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miasta.
- Prezydent Miasta przesyła projekt budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej
w Katowicach do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 6
- Przewodniczący Rady Miasta przesyła niezwłocznie projekt budżetu wraz
z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady. - Komisje Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania projektu budżetu wraz
z załącznikami odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie proponowane zmiany w projekcie budżetu oraz przekazują swoje opinie komisji
ds. budżetu. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisje źródła jego sfinansowania. - Komisja ds. budżetu, w terminie 23 dni od daty otrzymania projektu budżetu wraz
z załącznikami, uwzględniając propozycje zmian do projektu budżetu przedstawione przez poszczególne komisje, przedstawia na piśmie Prezydentowi Miasta opinię
o projekcie budżetu wraz z propozycjami zmian. - W posiedzeniu komisji ds. budżetu, na którym opiniowany jest projekt budżetu uczestniczą przewodniczący pozostałych komisji lub ich zastępcy.
§ 7
- Niezwłocznie po sporządzeniu przez komisję ds. budżetu opinii na piśmie, jest
ona przekazywana Prezydentowi Miasta, który po zapoznaniu się z jej treścią, nanosi
w terminie 7 dni ewentualne autopoprawki do projektu. - Wnioski komisji nieuwzględnione w projekcie budżetu, wymagają uzasadnienia Prezydenta Miasta.
- Ewentualne autopoprawki do projektu budżetu wraz z uzasadnieniami,
o których mowa w ust. 1 i 2, przekazywane są radnym nie później niż na 7 dni przed sesją, na której projekt ten będzie rozpatrywany.
§ 8
W proponowanym porządku sesji Rady Miasta, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinny być uwzględnione następujące punkty:
- przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
- przedstawienie opinii komisji ds. budżetu,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,
- dyskusja nad projektem i wniesionymi poprawkami do projektu oraz poddanie ich pod głosowanie,
- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 9
- Projekt uchwały budżetowej określa:
- prognozowane dochody według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji,
- wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków,
z wyodrębnieniem:- wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń
- dotacji
- wydatków na obsługę długu
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji,
- wydatków bieżących, w tym w szczególności:
b. wydatków majątkowych,
3. źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu,
4. wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem
wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
5. plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych,
jednostek budżetowych i środków specjalnych,
6. plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
7. upoważnienia dla Prezydenta Miasta do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań,
8. zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
9. dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
i innych zadań zleconych ustawami,
10. dotacje,
11. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych
w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
- W projekcie uchwały budżetowej określa się także dochody z tytułu wydawania
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. - Projekt uchwały budżetowej może również określać:
- wydatki jednostek pomocniczych gminy,
- uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej
w ramach budżetu gminy.
1) upoważnienie dla Prezydenta Miasta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu,
2) upoważnienie dla Prezydenta Miasta do dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w ustawie o finansach publicznych,
3) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 10
Do projektu uchwały budżetowej Prezydent Miasta dołącza:
- objaśnienia,
- informację o stanie mienia komunalnego,
- informację o stanie zobowiązań i należności finansowych miasta,
- informację o stanie realizacji wieloletnich programów inwestycyjnych.
§ 11
Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:
- omówienie dochodów z poszczególnych źródeł, ze wskazaniem sposobu
i podstaw ich obliczania, - uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, a w tym:
- wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,
- wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
- wydatków na cele inwestycyjne,
- dotacji dla jednostek organizacyjnych miasta,
- dotacji dla innych podmiotów,
- środków wyodrębnionych do dyspozycji jednostek pomocniczych miasta,
- zestawienie wielkości dochodów, wydatków bieżących, wydatków majątkowych, przychodów i rozchodów:
- za 3 lata poprzedzające rok budżetowy, którego dotyczy projekt,
- rok projektu budżetu,
- prognozę na okres przewidywanej spłaty istniejących lub planowanych na kolejny rok zobowiązań pożyczkowych i kredytowych budżetu Miasta, nie krótszy jednak niż 3 lata,
- omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego
oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów i pożyczek, - informację o źródłach przychodów oraz rodzajach rozchodów jednostek gospodarki pozabudżetowej, a także stanie ich środków obrotowych, ujętą w kontekście planowanych wpłat tych jednostek do budżetu oraz przyznanych dla nich dotacji,
- omówienie zadań inwestycyjnych, ze wskazaniem w szczególności:
- nazw inwestycji, terminów ich rozpoczęcia i zakończenia,
- źródeł finansowania, w tym zaangażowanie środków budżetu miasta,
- ogólnego kosztu inwestycji,
- porównanie projektowanych dochodów i wydatków z planem za rok poprzedni i jego
wykonaniem za 3 kwartały.
§ 12
Informacja o stanie mienia komunalnego zawiera:
- dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
- dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności
o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu, - dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym
w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji, - dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 13
Informacja o stanie zobowiązań i należności finansowych miasta zawiera dane,
dotyczące:
- nazwę programu, jego cel i zadania finansowane z budżetu,
- jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą wykonanie programu,
- okres realizacji programu i łączne nakłady finansowe,
1) ogólnej kwoty zobowiązań finansowych z podziałem na poszczególne tytuły
oraz jednostki organizacyjne gminy,
2) ogólnej kwoty należności, z wyszczególnieniem tytułów, ewentualnych przyczyn
nieściągalności, podjętych działań zmierzających do ich wyegzekwowania.
§ 14
Informacja o stanie realizacji wieloletnich programów inwestycyjnych zawiera:
4) wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach.
§ 15
W celu wykonywania budżetu, Prezydent Miasta opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków wg działów, rozdziałów i paragrafów.
§ 16
Do zmian w budżecie, dokonywanych w trakcie roku budżetowego, stosuje się odpowiednie przepisy niniejszej uchwały, z tym, że:
1). wymagane są opinie tych komisji, których zakresu działania dotyczą proponowane zmiany oraz
opinia komisji ds. budżetu,
2) terminy opracowywania materiałów ustala Prezydent Miasta,
terminy opiniowania – Przewodniczący Rady.
§ 17
Traci moc obowiązującą Uchwała Nr 361/XXIX/2000 Rady Miasta w Żorach z dnia 28.09.2000r.§ 19
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |