UCHWAŁA NR 136/X/03 RADY MIASTA ŻORY Z DNIA 25.09.2003r. w sprawie: przyjęcia zmian w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok.
UCHWAŁA NR 136/X/03
RADY MIASTA ŻORY
Z dnia 25.09.2003r.
w sprawie : przyjęcia zmian w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 r.
Na podstawie : art. 18 ust 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 z późn. zm.), art. 41 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz .U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 z późn. zm.).
RADA MIASTA
u c h w a l a :
§ 1
Do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 r. wprowadza się zmiany poprzez: dodanie pkt VII otrzymującego brzmienie
Realizacja zadań gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych należy do Urzędu Miasta Żory.
§ 2
Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
=================================================================
C E L E
Rada Miasta Żory , świadoma zagrożeń jakie niesie nadużywanie napojów alkoholowych przez społeczeństwo przyjmuje następujące cele gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
1. Zmniejszenie spożywania alkoholu przez mieszkańców miasta Żory.
2. Zmniejszenie udziału nietrzeźwości jako przyczyny naruszania prawa i porządku publicznego.
3. Ograniczenie patologii spowodowanej nadużywaniem alkoholu.
4. Zmniejszenie ilości wypadków oraz strat ekonomicznych, spowodowanych nietrzeźwością
w miejscu pracy.
5. Zmniejszenie liczby rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.
6. Poszerzenie działalności profilaktycznej na różnych poziomach , kierowanej do społeczności lokalnej.
Z A D A N I A
I. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU POPRZEZ:
1. Tworzenie odpowiednich warunków lokalowych dla poradni odwykowych oraz wspieranie
terapii nie objętych kontraktami kasy chorych.
2. Stworzenie dla grupy AA oraz klubu abstynenckiego odpowiednich warunków lokalowych, pomocy fachowej, merytorycznej i finansowej.
3. Wykorzystywanie środków masowego przekazu do popularyzacji skutków chorób społecznych.
4. Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmującą udzielanie pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom w zakresie określonym ustawą .
5. Współpraca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z poradniami odwykowymi i grupami AA oraz stały kontakt z Policją, Sądem i Prokuraturą.
6. Utrzymanie bezpłatnej linii telefonu zaufania dla osób z problemami uzależnień
i przemocy.
7. Utrzymywanie i współfinansowanie punktów konsultacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu.
8. Wspieranie świetlic środowiskowych poprzez dofinansowanie podejmowanych działań opiekuńczo - profilaktycznych oraz dożywianie dzieci dotkniętych problemami alkoholowymi.
9. Dofinansowanie obozów terapeutycznych dla rodzin z problemem alkoholizmu i przemocy, uczestniczących długotrwale w terapii grupowej i indywidualnej.
II. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY UZALEŻNIEŃ, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓL-
NOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ POPRZEZ:
1. Finansowanie działalności Ośrodka Interwencji Kryzysowej wraz z hostelem dla ofiar przemocy domowej.
2. Szkolenie osób stykających się w pracy zawodowej z problemami uzależnień oraz przemocy w rodzinie.
3. Współpraca z Komisją Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny RM w zakresie profilaktyki.
4. Wspieranie działalności profilaktycznej prowadzonej przez przeszkolonych liderów młodzieżowych w zakresie prowadzenia działalności profilaktycznej wśród rówieśników.
5. Tworzenie grup wsparcia dla członków rodzin osób uzależnionych oraz ofiar przemocy w rodzinie.
6. Tworzenie koalicji lokalnej składającej się z przedstawicieli różnych instytucji współpracujących w zakresie udzielania pomocy rodzinom dysfunkcyjnym.
III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ
I EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
1. Prowadzenie programów profilaktyki w szkołach podstawowych i średnich w zakresie uzależnień i przemocy .
2. Prowadzenie programów profilaktycznych zawartych w " Żorskiej Szkole Wczesnej
Profilaktyki " oraz ich aktualizacja.
3. Wspieranie działalności w zakresie organizowania imprez sportowo - rekreacyjnych w ramach propagowania zdrowego stylu życia.
4. Wspieranie, szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej, zaspakajania potrzeb w zakresie sportu i rekreacji, motywujących do powstrzymywania się od spożywania alkoholu.
5. Prowadzenie pracy uświadamiająco-informacyjnej przy pomocy prelekcji, czasopism problemowych, filmów i wydawnictw.
6. Prowadzenie akcji popularyzatorskiej profilaktyki wychowania w trzeźwości na łamach prasy lokalnej i telewizji.
7. Rozpowszechnianie wszelkiego rodzaju materiałów propagandowych.
8. Prowadzenie rozmów indywidualnych przez specjalistów z osobami zagrożonymi uzależnieniem alkoholowym.
9. Kształtowanie postaw i uczenie umiejętności służących zdrowemu i trzeźwemu stylowi życia.
10. Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie udzielania pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji.
11. Przeprowadzenie statystycznych badań kontrolnych w zakresie efektu programów profilaktycznych prowadzonych w szkołach w latach 1998 - 2002 .
IV. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH DZIAŁAJĄCYCH NA RZECZ ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
1. Udzielanie przez gminę pomocy rzeczowej i finansowej na warunkach uzgodnionych między stronami np. finansowanie inwestycji związanej z monitoringiem.
2. Kontynuowanie współdziałania gminy z pozagminnymi jednostkami i osobami działającymi na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości.
V. PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM
PRZEPISÓW USTAWY.
1. Zgłaszanie policji i prokuraturze wszelkich stwierdzonych naruszeń przepisów ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
VI. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI
ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych będą otrzymywać miesięczne wynagrodzenie zryczałtowane w następujących kwotach:
- Przewodniczący - 300 zł brutto
- Sekretarz - 250 zł brutto
- Członkowie podkomisji
orzecznictwa - 250 zł brutto
- Członkowie pozostali - 200 zł brutto
Wynagrodzenie wypłacane będzie do 10 - go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Wynagrodzenie ulega zmniejszeniu w przypadku nieobecności na posiedzeniach proporcjonalnie do liczby nieobecności w danym miesiącu.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |