UCHWAŁA Nr 640/L/02
RADY MIASTA ŻORY
z dnia 27.06.2002 r.

w sprawie: zmiany uchwały Nr 527/XLII/2001 Rady Miasta Żory z dnia 27.09.2001 r.


Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15, art.40 ust.1, art.41 ust.1, art.42 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. ( Dz.U.z 2001r. Nr 142 poz.1591 z późn.zm.), art.12 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U.z 1982 r. Nr 35 poz. 230 z późn.zm.).

RADA MIASTA

u c h w a l a :

§ 1

W uchwale Nr 527/XLII/2001 Rady Miasta Żory z dnia 27.09.2001r. wprowadza się następującą zmianę:

1.Postanowieniom §1 pkt 4 nadaje się następujące brzmienie :

Punkt sprzedaży nie może być zlokalizowany w obiekcie tymczasowym - przenośnym nie połączonym trwale z gruntem.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 3

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego w sposób określony w postanowieniach ustawy z 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych / Dz.U. Nr 62 poz.718 i z 2001r. Nr 46, poz.499/ i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.12 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. / Dz.U. z dnia 12 listopada 1982r. z późn.zmianami / a w związku z unieważnieniem w rozstrzygnięciu nadzorczym przez Wojewodę zapisu ww. uchwały w kwestii dotyczącej odstępstw od niektórych zasad usytuowania na terenie miasta punktów sprzedaży napojów alkoholowych, przedstawia się projekt zmiany uchwały w sprawie zasad usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów. Należy tutaj przypomnieć, iż Wojewoda Sląski w rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 31 października 2001r. stwierdził nieważność przedmiotowej uchwały w części dotyczącej § 2 uchwały mówiącego o tym, iż cyt. "Dopuszcza się możliwość stosowania odstępstw od zasad usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów określonych w § 1 pkt 1,2,4, w odniesieniu do punktów sprzedaży spełniających łącznie następujące warunki :

a/ w punkcie sprzedaży prowadzona była sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie zezwoleń wydanych przed wejściem w życie niniejszej uchwały,
b/ dotychczasowa działalność tych punktów nie powodowała zakłóceń porządku publicznego."

Konsekwencją wcześniej wspomnianego rozstrzygnięcia dotyczącego konkretnie zapisu § 1 pkt 4 uchwały byłoby praktycznie zniknięcie z terenów osiedli punktów sprzedaży napojów alkoholowych ( z wyjątkiem punktów funkcjonujących
w pawilonach usługowych ), gdyż punkty te, z racji własności gruntu, funkcjonują w obiektach tymczasowych. Skala tego zjawiska wziąwszy pod uwagę również niektóre punkty sprzedaży funkcjonujące w dzielnicach jest bardzo duża. Wprowadzając zapis o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych w budynkach tymczasowych miano na myśli obiekty tymczasowe typu barakowego, a nie murowane budynki mające cechy budowli stałej w związku z czym, proponuje się rozwinięcie zapisu § 1 pkt 4 jak w projekcie.
Nieco inaczej przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o rozstrzygnięcie nadzorcze dotyczące bezpośrednio § 1 pkt 1 i 2 a mianowicie wielkości sali sprzedażnej oraz odległości od szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych. Skala tego zjawiska dotyczy spraw jednostkowych w związku z czym, proponuje się pozostawienie zapisu uchwały w tej kwestii bez zmian.

W załączeniu opinia prawna dotycząca zmian zawartych w projekcie uchwały.